آیا لاغری با ماساژ امکان‌پذیر هست؟

۲۱ مهر ۱۳۹۶ دریافت

بیشتر ما با شنیدن کلمه‌ی «ماساژ» یاد شکستن قولنج یا مشت‌ومال می­‌افتیم! اثرات ماساژ اصولی روی آرامش و کاهش درد به اثبات رسیده هست، اما آیا فکر می‌کنید لاغری با ماساژ امکان‌پذیر هست؟ برای یافتن پاسخ این سؤال و فراگرفتن نکاتی درباره‌ی ماساژ، ادامه‌ی این مقاله را بخوانید.

لاغری با ماساژ شکم

لنف یکی از مایعات زیستی بدن هست که در مبارزه با بیماری‌ها نقش دارد. ماساژ لنفاوی نوعی از ماساژ هست که با وارد کردن ضربات کوچک، باعث حرکت و تعادل مایع لنف در بدن می‌شود. در این ماساژ، ضربات کوچکی به شکم هم وارد می‌شود که در فرانسه گاه به‌منظور کاهش وزن مورد هستفاده قرار می‌گیرد. اما شواهد علمی چندانی برای تأیید لاغری با ماساژ شکم وجود ندارد. در سال ۲۰۱۰ در مجله‌ی «European Academy of Dermatology and Venereology» مطالعه‌ای منتشر شد که نشان داد ماساژ لنفاوی، دست‌ورزی بافت پیوندی و ماساژ مکانیکی، باعث می‌شوند تا اندکی از ضخامت چربی زیر پوست کهسته شود. این کاهش ضخامت در حدود ۲ میلیمتر بود، پس احتمالا ماساژ لنفاوی تأثیر چندانی روی کاهش وزن و از دست دادن چربی ندارد.

ماساژ همراه با رایحه‌درمانی و کاهش وزن

رایحه درمانی - لاغری با ماساژ

پژوهشی در سال ۲۰۰۷ در مجله‌ی «Korean Academy of Nursing» به چاپ رسید که نشان می‌دهد ماساژ منظم شکم همراه با رایحه‌درمانی به‌وسیله‌ی مخلوط روغن‌های گریپ فروت و سرو، بیشتر از روغن دانه‌ی گریپ‌فروت به‌تنهایی، در کاهش چربی شکم و دور کمر مؤثر هست. از طرفی، چون این مطالعه به‌خوبی طراحی نشده بود و گروه شاهد و گروه موردِ مطالعه دقیقا هم‌ارزِ هم نبودند، ممکن هست عاملی غیر از رایحه‌درمانی روی نتایج اثر گذاشته باشد. به همین دلیل، برای تأیید این نتایج، به پژوهش‌های بیشتری نیاز هست.

ماساژ شکم و یبوست

براساس مطالعه‌‌ای که در اکتبر ۲۰۱۱ در مجله‌ی «Bodywork and Movement Therapies» منتشر شد، ماساژ شکم به عبور سریع‌تر غذا از روده کمک می‌کند، بنایراین ممکن هست باعث درمان یبوست شود. رفع گرفتگی روده به معنای کاهش وزن واقعی نیست اما می‌تواند در داشتن ظاهر و حس بهتر به شما کمک کند. چون یبوست باعث انسداد روده و وَرَم شکم می‌شود، پس درمان این مشکل می‌تواند به شما ظاهری لاغرتر ببخشد.

ماساژ با ابزارهای تحریک الکتریکی و کاهش وزن

ابزارهای تحریک الکتریکی - لاغری با ماساژ

شاید ایده‌ی هیجان‌انگیزی به نظر برسد که یکی از آن وسایل تحریک الکتریکی را بخرید و برای ماساژ شکم یا هر جای دیگر بدن از آن هستفاده کنید، چون فکر می‌کنید با این کار باعث عضله سازی و کاهش چربی در بدن خود می‌شوید! اما خریدن این ابزارها به پولی که هزینه می‌کنید، نمی‌ارزد. در سال ۲۰۰۲ مطالعه‌ای در مجله‌ی «Strength and Conditioning Research» به چاپ رسید که نشان داد این ابزارها هیچ تأثیری روی کاهش وزن و کاهش چربی بدن ندارند.

رژیم و ورزش - لاغری با ماساژ

به‌جای اینکه به لاغری با ماساژ شکم فکر کنید، بیشتر ورزش کنید و کالری کمتری مصرف کنید. سعی کنید حداقل ۵ روز از هفته به‌مدت ۳۰ الی ۶۰ دقیقه، تمرینات ورزشی نسبتا شدیدی داشته باشید. حداقل دو روز در هفته هم تمرینات قدرتی انجام بدهید. این کار باعث سوزاندن کالری بیشتر می‌شود و به شما کمک می‌کند به‌جای سوزاندن عضله، چربی بسوزانید. برای اینکه در هفته حدود نیم‌کیلو وزن کم کنید، باید روزانه ۲۵۰ الی ۵۰۰ کالری کمتر مصرف کنید. خوردن غذاهای فرآوری‌شده، پُرچرب و شیرینی‌جات را محدود کنید و در مقابل خوراکی‌هایی با فیبر بالا (مثل میوه، سبزی و غلات کامل) و پروتئین زیاد بخورید تا هم احساس سیری کنید و هم کالری کمتری دریافت کنید.

چند نکته‌ی مهم

ماساژ اگرچه برای بیشتر افراد بی‌خطر هست، اما در افراد مبتلا به اختلالات خونی، لخته‌ی خون در پا، نارسایی قلبی یا کلیوی، بیماری‌های پوستی واگیردار و عفونت‌های بافت پیوندی یا عروق سطحی مخاطره‌آمیز هست. افرادی که به‌تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، افراد مبتلا به سرطان، رماتیسم مفصلی و پوکی هستخوان باید با پزشک خود مشورت کنند تا مطمئن شوند ماساژ برای‌شان خطری ندارد. ماساژ شکم در افراد باردار، مبتلایان به عفونت ادراری و افرادی که به فشار خون بالا، فتق شکم، اندومتریوز، عفونت التهابی لگن یا افتادگی رحم دچارند، ممنوع هست.

برگرفته از: livestrong

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم