مضرات فست فود و آثار مخرب آن روی بدن چیست؟

۲۲ شهریور ۱۳۹۶ دریافت

امروزه خوردن فست‌ فودها و خرید غذاهای بیرون‌بر به بخشی از عادت غذایی ما تبدیل شده هست. بسیاری از ما بخش زیادی از پول‌مان را صرف خرید فست فودها می‌کنیم. کمتر کسی هست که خوردن زیاد فست فود را تأیید کند. بااینکه مصرف دیربه‌دیر فست فود ضرر چندانی ندارد، مصرف مداوم این غذاها مضرات بسیاری برای سلامت ما دارد. با این مطلب همراه شوید تا با مضرات فست فود بیشتر آشنا شوید.

اختلالاتی در دستگاه گوارش و سیستم قلبی‌عروقی

بسیاری از فست فودها ازجمله نوشیدنی‌ها و مخلفات آن سرشار از کربوهیدرات‌ها هستند و درعوض فاقد فیبرند. وقتی دستگاه گوارش‌ این غذاها را به‌اصطلاح بشکند، گلوکز یا قند حاصل وارد جریان خون‌ می‌شود و درنتیجه قند خون‌ افزایش می‌یابد. پاسخ لوزالمعده‌ به این افزایش قندها آزادکردن انسولین هست. وظیفه‌ی انسولین رساندن قند به سلول‌هایی هست که برای تأمین انرژی به آن نیاز دارند. با مصرف یا ذخیره‌ی قندها توسط سلول‌ها، قند خون‌ به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

تا وقتی سالم هستید، فرایند بالا به‌دقت توسط بدن‌تان تنظیم می‌شود و اندام‌ها به‌خوبی این جهش‌های ناگهانی قند خون را کنترل می‌کنند. اما مصرف مداوم غذاهای سرشار از کربوهیدرات‌ موجب تکرار جهش‌های ناگهانی قند خون می‌شود. به‌مرور زمان جهش‌های ناگهانی انسولین می‌تواند واکنش طبیعی بدن‌تان به انسولین را تضعیف کند. این امر احتمال اضافه‌وزن، مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

قندها و چربی‌ها

میزان بالای قندها از مضرات فست فود است.

به بسیاری از فست فودها شکر می‌زنند. این امر بدون افزایش ارزش غذایی، تنها باعث افزایش کالری غذا می‌شود. انجمن قلب امریکا دریافتِ روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ کالری از طریق شکر را توصیه می‌کند. این مقدار تقریبا معادل ۶ تا ۹ قاشق چای‌خوری شکر هست. بسیاری از ما همراه با فست فودها یک قوطی نوشابه‌ گازدار هم می‌خوریم. یک قوطی نوشابه‌ی گازدار به‌تنهایی محتوی ۳۹ گرم یا ۸ قاشق چای‌خوری شکر هست. کالری دریافتی از شکرِ موجود در یک قوطی نوشابه به‌تنهایی ۱۳۰ کالری هست.

چربی‌های ترانس در طول فراوری بعضی غذاها به‌وجود می‌آیند و معمولا در غذاهای زیر یافت می‌شوند:

  • کیک‌های طبخ‌شده در روغن؛
  • شیرینی‌ها؛
  • خمیر پیتزا؛
  • کراکرها:
  • کوکی‌ها.

هیچ مقداری از چربی‌های ترانس برای سلامت توصیه نمی‌شود. مصرف غذاهای محتوی چربی‌های ترانس باعث افزایش کلسترول بد خون (LDL)، کاهش کلسترول خوب خون (HDL) و افزایش خطر دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی می‌شود.

ترکیبات موجود در غذاهای رستورانی ممکن هست باعث اشتباهاتی در کالری‌شماری شود. در پژوهشی ثابت شد که کسانی که در رستوران‌هایی تحت عنوان «سالم» غذا می‌خورند، باز هم کالری مصرفی‌شان را ۲۰درصد کمتر از مقدار واقعی حساب می‌کنند.

سدیم

ترکیب چربی، شکر و مقدار زیادی نمک باعث می‌شود فست فودها برای بسیاری خوش‌مزه‌تر به‌نظر برسند، اما مقدار زیاد سدیم موجود در این غذاها موجب احتباس (جمع‌شدن) آب می‌شود. به همین دلیل ممکن هست پس از مصرف فست فودها احساس ورم یا نفخ بکنید.

رژیم غذاییِ سرشار از سدیم برای افرادی با فشار خون بالا خطرناک هست. سدیم، قند خون را هم بالا می‌برد و قلب و سیستم قلبی‌عروقی‌تان را با تنش روبه‌رو می‌کند. براساس پژوهشی ثابت شد ۹۰درصد بزرگ‌سالان مقدار سدیم موجود در فست فودها را دست‌کم می‌گیرند. در این پژوهش از ۹۹۳ نفر نظرسنجی به‌عمل آمد و نتایج نشان داد میزان سدیم موجود در فست فودها ۶ برابرِ حدس افراد بوده هست. سدیم موجود در غذای آنها به‌طور تقریبی ۱۲۹۲ میلی‌گرم بود و این یعنی اختلافی نزدیک به ۱۰۰۰ میلی‌گرم در برآورد کسانی که در این پژوهش شرکت کرده بودند.

انجمن قلب امریکا توصیه می‌کند بزرگ‌سالان کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز مصرف کنند. بااین‌حساب، یک وعده فست فود به‌تنهایی بیش از نیمی از سدیم مجاز روزتان را وارد بدن‌تان می‌کند.

دستگاه تنفسی

کالری اضافه‌ی حاصل از فست فودها موجب اضافه‌وزن و درنتیجه چاقی می‌شود. چاقی خطر اختلالات تنفسی مانند آسم و تنگی نفس را افزایش می‌دهد. اضافه‌وزن بر قلب و ریه فشار وارد می‌کند و موجب می‌شود با کمترین تنش، فرد به‌سختی بیفتد. به‌این‌ترتیب ممکن هست تنفس‌تان در هنگام راه‌رفتن، بالارفتن از پله‌ها یا ورزش با سختی همراه شود. تأثیر فست فودها در افزایش خطر بیماری‌های تنفسی در کودکان نیز به‌اثبات رسیده هست. براساس برخی پژوهش‌ها کودکانی که ۳ بار در هفته فست فود می‌خورند، بیش از دیگران در خطر ابتلا به آسم قرار دارند.

دستگاه عصبی مرکزی

افزایش احتمال بروز افسردگی از مضرات فست فود است.

شاید فست فودها در مدت کمی گرسنگی‌تان را برطرف کنند، ولی در درازمدت اثرات بدی از خود برجای می‌گذارند. احتمال حرکتز افسردگی در افرادی که زیاد فست فود و شیرینی‌های فراوری‌شده می‌خورند، ۵۱درصد بیشتر هست از کسانی که مقدار بسیار کمی از این‌گونه مواد غذایی را مصرف می‌کنند.

دستگاه تناسلی

ترکیبات موجود در فست‌فودها و هله‌هوله‌ها همچنین می‌توانند قدرت باروری‌تان را متأثر کنند. پژوهشی نشان داد که غذاهای فراوری‌شده محتوی فتالات هستند. فتالات‌ها ترکیباتی شیمیایی‌اند که می‌توانند عملکرد هورمون‌ها را در بدن با اختلال مواجه کنند. قرارگرفتن بدن در معرض مقادیر بالای این ترکیبات ممکن هست موجب حرکتز مشکلات تولیدمثلی مانند نقص تولد شود.

دستگاه پوششی (پوست، مو و ناخن)

غذایی که می‌خورید، بر ظاهر پوست‌تان اثر می‌گذارد. در گذشته تصور بر این بود که شکلات و غذاهای چرب مانند پیتزا باعث حرکتز جوش‌های پوستی می‌شوند، اما براساس اعلام مایو کلینیک (یکی از مراکز و دانشگاه‌های بسیار معتبرِ علوم‌پزشکی در جهان) عامل این جوش‌ها کربوهیدرات‌ها هستند. غذاهای سرشار از کربوهیدرات موجب جهش ناگهانی قند خون می‌شوند و این افزایش ناگهانی قند خون عاملی می‌شود برای به‌وجودآمدن جوش‌ها.

براساس یکی از پژوهش‌های صورت‌گرفته در این رابطه، احتمال حرکتز اگزما در کودکان و نوجوانانی که حداقل ۳ بار در هفته فست فود می‌خورند، بیشتر از هم‌سالان‌شان هست. اگزما نوعی بیماری پوستی هست که می‌تواند موجب خارش، قرمزی و تورم پوست شود.

دستگاه اسکلتی بدن (هستخوان‌ها)

کربوهیدرات موجود در فست فودها و غذاهای فراوری‌شده می‌تواند باعث افزایش اسید در دهان‌تان شود. افزایش اسیدِ دهان نیز موجب تجزیه‌ی مینای دندان می‌شود. با نابودی مینای دندان فرصت برای باکتری‌ها فراهم می‌شود که کنترل را به‌دست بگیرند و حفره‌هایی در دندان ایجاد کنند. همچنین چاقی می‌تواند بر تراکم هستخوان و توده‌ی عضلات نیز اثری منفی بگذارد. احتمال شکستگی‌های هستخوان در افراد چاق بیشتر هست. انجام تمرینات ورزشی به‌منظور عضله‌سازی و کمک به هستخوان‌ها ضروری هست. همچنین باید رژیم غذایی به‌شکلی باشد که تاحدامکان موجب کاهش تراکم هستخوان نشود.

اثرات اجتماعی

افزایش آمار چاقی در جامعه از مضرات فست فود است.

امروزه ۲ نفر از هر ۳ بزرگ‌سال مشکل چاقی یا اضافه‌وزن دارند و نیز بیش از یک‌سوم کودکان ۶ تا ۱۹ساله چاق یا دارای اضافه‌وزن محسوب می‌شوند. به‌نظر می‌رسد افزایش مصرف فست فودها به‌نوعی با افزایش چاقی همراه شده هست. ائتلاف «اقدام علیه چاقی» گزارش داده هست شمار فروشگاه‌های فست فود در امریکا از سال ۱۹۷۰ دو برابر شده هست. جالب اینکه تعداد امریکاییان چاق نیز در این فاصله دو برابر شده هست. علی‌رغم تلاش‌های گسترده برای آگاهی عموم از مضرات کالری اضافی و چربی و سدیم موجود در فست‌ فودها، هنوز تغییری در میزان مصرف آنها ایجاد نشده هست. با افزایش مشغله‌ی امریکایی‌ها و افزایش مصرف فست فود، باید شاهد اثرات منفی بیشتری بر افراد و سیستم سلامت این کشور باشیم.

برگرفته از: healthline

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم